Min datter på tre er vild med at komme med ud at køre

Æ Vognmand

Vognmand Rasmus Høj Jensen, der er »Æ Vognmand« i Lemvig med udsigt over Nissum Bredning i den vestligste del af Limfjorden, har drevet sin vognmandsforretning siden den dag i 2014, hvor hans chef måtte give op på grund af en dårlig ryg. »Jeg så da noget lyst på det dengang,« siger Rasmus Høj Jensen.

Siden da har han udvidet forretningen til en halv snes biler og chauffører - og familien på fire - en datter på tre år og en dreng på fem måneder. »Min datter er vild med at komme med ud at køre lastbil,« siger Æ Vognmand, der har biler kørende på flere områder. »Siden jeg overtog forretningen, er den blevet mere all-round,« siger Rasmus Høj Jensen og forklarer, at han og forretningens halve snes chauffører beskæftiger sig med containerkørsel, kører med temperaturfølsomt gods i køletrailere, asfalt i asfalttrailere, samt sand, sten og grus med mere i tip-trailere og i forvogn/hængere med tip.

Og Rasmus Høj Jensen har gennem årene, når det gælder grej, der kan tippe, været en stabil kunde hos Lastas længere nede i Jylland. »De har efter min mening det bedste asfaltgrej,« siger vognmanden, som sidste år fik to nye Kel-Berg asfalttrailere fra Lastas.

Han fremhæver især måden, trailerne er lavet på og så den lave egenvægt. »Både mine chauffører og jeg vil helst have Kel-Berg,« lyder det fra vognmanden i Lemvig. »Og så spiller det da også ind, at hvis man var godt tilfreds med det, man fik sidste gang, så kommer man igen.«

Sådan er det også med mange af Æ Vognmand’s kunder. Rasmus Høj Jensen lægger for eksempel vægt på selv at komme ud til kunderne med det første læs for at hilse på og se, hvordan der foregår. Det skaber basis for en god dialog og gør det enklere at løse eventuelle problemer senere hen.

Rasmus Høj Jensen kan fortælle mange historier i den forbindelse - blandt andet om sprogproblemer mellem øst og vest, hvor en mand på Sjælland havde haft noget svært ved at forstå, hvad en af Æ Vognmand’s chauffører havde sagt på sit vestjyske tungemål, og om en entreprenør, der var bidt af svenske lastbiler og som mente, at Æ Vognmand skulle prøve sådan nogle. »Jeg vil tro, at 90 procent af vores kørsel ligger i Jylland med en afstikker over Storebælt en gang i mellem - og af og til en tur længere væk til det øvrige udland,« siger han med en hørbart smil.

SPREDER AKTIVITERNE
Her i vinterhalvåret kunne Æ Vognmand i Lemvig ligesom de fleste andre konstatere, at der blev skruet lidt ned for aktivitetsniveauet rundt omkring på grund af stigende renter og inflation. Derfor er Rasmus Høj Jensen glad for at have spredt sig over flere området. »Vi havde for eksempel en gardintrailer stående, som vi havde brugt, da der var gang i minkavlen, men ikke havde brugt i snart to år. Den har vi fået på ud at køre igen,« siger han og indrømmer, at det, han finder på af nye ting, ikke altid er så populært blandt chaufførerne, hvor nogle er lige så gamle som hans far, der også er vognmand. »Men det handler om at se mulighederne,« siger han med henvisning til gardintraileren. »Alternativet er at gå hjemme.«

Rasmus Høj Jensen er også med på den vogn, der har forskellige moderne løsninger med på ladet. Det kan eksempelvis være en app til telefonen, der kan hjælpe med at gøre dagligdagen enklere eller bidrage til en bedre driftsøkonomi.
»Det handler som sagt om at se mulighederne,« siger Rasmus Høj Jensen, der er først i 30’erne, godt kan lide selv at sidde bag rattet, lide at besøge kunderne og høre, hvordan det går - og også slå en god handel af, når det handler om at købe en kærre eller trailer - og som ser det som noget positivt, at datteren gerne vil med ud at køre.

Lastas takker for handlerne gennem årene.