VOGNMAND FRA ØSTSJÆLLAND SENDER CHAUFFØRER TIL ØSTJYLLAND EFTER »BOLCHER«

Vognmand.dk

Vognmand Freddy Frederiksen, der driver vognmandsfirmaet Vognmand.dk i Roskilde og Køge, var egentlig i gang med noget helt andet. Men for godt tre gange en halv snes år siden op til jul, stod han og manglede et job. »Så sagde min farbror, om jeg ikke lige skulle køre lidt lastbil.« Og så kom Freddy Frederiksen ligesom til at hænge fast i transporterhvervet.

I 2004 - syv år efter det afgørende jobtilbud - fik han så muligheden for at overtage farbroderens forretning, som beskæftigede og stadig beskæftiger sig med entreprenørkørsel, lastbiler med kran, kørsel med containere og tip-biler.

Da Freddy Frederiksen i 2004 overtog det overordnede rat i forretningen, som dengang havde tre lastbiler, havde han derfor en god forståelse for hele virksomheden - både chauffører og kunder, men også for materiellet. 

I 2013 begyndte Freddy Frederiksen at udvide forretningen med flere kunder og med flere lastbiler, trailere og påhængskøretøjer. I dag omfatter forretningen 28 biler med lidt flere på vej den næste tid.

Med sin efterhånden 30-årige erfaring på transportområdet kan han i dag sige, at han gerne handler i Lastas’ »bolchebutik« ud til motorvej E45 i Hedensted. Nogle vil måske studse over betegnelsen, men for Freddy Frederiksen er det gode sager, der er på hylderne hos Lastas, så han sender gerne en chauffør og bil over Storebælt for at få fyldt »bolcher i posen« i form af en tip-sættevogn eller en asfalttrailer på skamlen eller en kærre med tip, en asfalt-kærre eller en overføringsanhænger i hængertrækket. »De har »bolcherne« på hylden. Det er ret simpelt,« siger han og fremhæver, at Lastas altid har meget på lager og dermed kan levere en brugbar løsning, hvis der er ventetid på leveringen af nyt materiel med specielle ønsker. 

»Lastas har formået at levere et eller andet brugbart, som vi har kunnet bruge i mellemtiden, indtil vi har fået vores mere specielle ønsker opfyldt,« siger Freddy Frederiksen, som har 28 trækkende enheder i flåden, som kan kobles for eller under en af de mange Kel-Berg produkter, som Lastas efterhånden har leveret til Vognmand.dk.

GODT GREJ OG EFTERUDDANNELSE TILTRÆKKER
De seneste år har været præget af et højt aktivitetsniveau på de fleste områder. Hos Vognmand.dk har det betydet travlhed og efterspørgsel efter chauffører. »Vi var en del udfordret i sommeren 2022, men vi har haft folk på bilerne hele tiden,« siger vognmanden og peger på, at de mange år har givet forretningen et godt fundament med godt materiel og gode forhold. »Det er ikke altid kun det, der kommer i lønningsposen, der tæller,« fremhæver Freddy Frederiksen og fortsætter: »Chaufførerne spreder budskabet om, at det er godt at være hos Vognmand.dk.«

Han fortæller at en af hans chauffører, efter 10 år sagde op, for at prøve lykken hos en anden vognmand. »Men han kom tilbage, for det var bedre at være her,« siger Freddy Frederiksen og peger på, at det kræver en indsats at skabe den gode omtale og få fortalt de gode historier.

De gode forhold betyder hos Vognmand.dk blandt andet, at januar og februar, hvor der typisk er lidt mindre at køre med, bliver brugt på kurser og efteruddannelse. Derudover har vognmandsforretningen løbende chaufførlærlinge. »Den første lærling startede for otte år siden, og er her stadig,« siger Freddy Frederiksen, som desværre må konstatere, at det kan være svært at holde fast i chauffør-eleverne, når de først har fået kørekortet i lommen. »Hende, der bliver færdig nu, er den sidste ud af de 25, der startede på holdet. Vi oplever ind i mellem, at chaufførlærlingene springer fra, når de har fået det store kørekort og kan få en større løn andre steder uden uddannelsen.«

SENIORCHAUFFØR MED FIRE-DAGES UGE
En anden måde at sikre arbejdskraften på, er at holde fast i chauffører, der har mange kørte kilometer bag sig.

Vognmand.dk har i øjeblikket to seniorchauffører, som kører med en fire-dages arbejdsuge. Freddy Frederiksen forklarer med et hørbart smil, at de to chauffører er gået fra at have været på vej til at blive medlemmer af klubben for ”sure gamle mænd”, til at have fået humøret tilbage. »De er blevet så meget gladere,« siger han og konstaterer, at de også er blevet mere produktive de andre dage. »Det er også noget, de taler godt om.«

UDVIDELSE SKABTE TID TIL BØRNENE
Freddy Frederiksen fortæller, at det ikke har været uden udfordringer at drive forretningen. De første år havde han så meget fokus på at køre lastbil om dagen og ordne regnskab om aftenen, at det endte med en skilsmisse. »Jeg havde ikke tid til børn og kone,« fortæller han.

Men så købte han en bil mere og ansatte en chauffør, hvilket åbnede for at han kunne være mere far for sine børn. »Nu er den yngste fyldt 18, så jeg er ikke så interessant længere,« siger han og fortsætter: »Men jeg har haft tid til dem, da de var mindre. Og har det stadig.«

Lastas takker for handlerne gennem årene.